24. 09. 2014.

Uvod u tradicionalno tetoviranje sirom svijeta



"Ne moze se navesti ni jedna jedina velika zemlja od polarnih podrucja na sjeveru pa sve do Novog Zelanda na jugu, u kojoj prvobitni stanovnici sebe nisu tetovirali. Ovome obicaju su slijedili Jevreji i stari Britanci. U Africi su se tetovirali neki od domorodaca; ali je vrlo cesce podizanje izraslina tako sto se sol stavljala na razlicite dijelove tijela i utrljavala u posjekotine; a takve se kod stanovnika u Kordofanu i Darfuru ´smatraju velikim osobnim drazima´. U Arapskim zemljama se ni jedna ljepotica ne smatra savrsenom, sve dok obrazi ili slijepocnice nisu izrezane"

Danas se to vise uopce ne moze zamisliti, a ipak, ovaj zitat iz Darvinovog (Charls Darwin) velikog djela "Porijeklo covjeka" pokazuje, u kojoj velikoj mjeri je tetoviranje nekada bilo rasprostranjeno. Nije bilo ni jednog plemena, ni jedne grupe naroda, ciji clanovi svoja tijela nisu ukrasavali na neki nacin.

Danas su plemenski obicaji trajnog tjelesnog nakita skoro potpuno nestali i vec se odavno ne prenose s generacije na generaciju. U nekim zabacenim krajevima svijeta se tetoviranje ipak jos i danas praktikuje na isti nacin kao vec stotinama godina. U ta podrucja se ubrajaju Sjeveroistocna Indija, podrucje Amazona, dijelovi Indonezije, Jugoistocna Azija i Juzna Kina. Tradiciju odrzavaju takodjer Beduini i Berberska plemena na srednjem Istoku kao i Lulani u Africi.


RAZARAJUCI UTJECAJI ZAPADA

Glavni razlog nestajanja starih obicaja u mnogim mjestima je bio zavrsetak njihove skoro potpune izolacije. Nakon sto su domorodacki narodi stotinama godina mogli da zivotare kao manje vise ravnopravne kulture, na koncu su bili pregazeni od vodecih evropskih pomorskih nacija. Tehnicki i vojnicki nadmocni Evropljani su uveli njihov novi sistem vrijednosti, koji se osnivao na krscanskoj vjeri. Kao i Grci i Kinezi prije njih, Evropljani su su se odnosili sa prezirom prema obicajima stanovnika tek otkrivenih zemalja. Tako da domacinima nije moglo promaci, da su mnogi od - uglavnom muskih - avanturista smatrali neukusnim trajne tjelesne ukrase, "inace tako atraktivnih" zena. U istoj mjeri su mnoge Grenlandske Inuit zene tada odbijale tradicionalno tetoviranje lica, jer su se bojale, da bi ih muskarci sa kontinenta inace mogli smatrati neprivlacnima. Evropski mornari su se u kasnije vrijeme zainteresovali za tetovaze i nerijetko su se kucama vracali sa jednom takvom tetovazom. Nastala je razmjena izmedju tetovirajucih kultura, za vrijeme kojih su mornari Indio motive kombinirali sa svojim vlastitim motivima. Ali u vrijeme prvih otkrivackih putovanja, Evropljani su bili potpuno neupoznati sa umjetnosti tetoviranja, podrugivali su se tom obicaju i bio im je stran. Ne iznenadjuje mnogo, da su se prve tetovaze, koje su nestale, bile one od Indio muskaraca. Jako tetovirani ratnici Meksika i istocne Sjeverne Amerike su morali spoznati, da tetovaze Tomahavka, osobni totemi i zastitnicka bozanstva ne mogu nista postici protiv nasrcujucih evropskih vojnika, koji su bili naoruzani sa musketama i topovima. Ratnicke tetovaze su nestale iz novog svijeta jos i prije nego sto su misionari poceli da preobracaju domace stanovnistvo. Naprotiv tome stanovnici Juznog Pacifika su spajali njihove tradicionalne mustre sa simbolima vladajucih evropskih sila.

Katolicka crkva i pohod preobracanja

Katolicki misionari, koji su slijedili otkrivacima i osvajacima, smatrali su kao svoju obavezu, da narode novih teritorija obrate ka krscanstvu i da ih "civiliziraju".

Tetoviranje se smatralo barbarskim i paganskim u istoj mjeri kao kanibalizam i zrtvovanje ljudi. Neizmjerno nasilje i katastofalne posljedice evropskih epidemija su doveli do nestajanja citavih plemenskh naroda zajedno sa njihovim kulturama. One koji su prezivjeli taj napad, Evropljani su tetovirali (paradoks), zigosali i transportirali na karibske secerne plantaze ili u Juznoamericke rudnike. Urodjenicka plemena amazonskog podrucja su pruzali najuporniji otpor stranim utjecajima i tako tamo do danas ima obicaja tetoviranja. Katolicka crkva je od osamnaestog stoljeca igrala sve manju ulogu kod nestajanja starih obicaja, u Juznoj Americi je cak bila potpora domacem narodu. Biskupi su upravljali okruzima i donosili posebne zakone u vezi pravnih i socijalnih pitanja. Vecina Juznoamerickih plemena je za razliku od mnogih Sjevernoamerickih mogla da u zivotu odrzi svoju prvobitnu kulturu, uz to je pripadao i tradicionalni tjelesni nakit. Jos skromniji je bio utjecaj katolicke crkve u Juznom Moru.


Evropljani i Amerikanci otkrivaju tek nekoliko stoljeca kasnije svoj interes za Okeaniju a crkva je u tom trenutku bila vec daleko manje nemilosrdnija nego sto je to bila u petnaestom i sesnaestom stoljecu. Misionari su u najboljem slucaju ubrzavali pripajanje nekog podrucja. Kroz zapadne utjecaje je u Inzulanaca rasla svijesnost za alternativne sisteme vrijednosti. Mladi ljudi su oklijevali sve vise i vise, da se na osnovi tradicije, koja je samo na njihovom ostrvu bila od znacenja, podvrgavaju jednoj bolnoj proceduri kao sto je bilo tetoviranje. Crkva je imala dovoljno utjecaja da samo na ostrvima, na kojima su bila podignuta misionarska uporista, postigne kontinuirano reduciranje prakse tetoviranja. Ali pokusaj misionara da konvertiraju stanovnistvo i u takvim mjestima, nije uvijek bio okrunjen uspjehom. Charls Darwin pise, da su u Novom Zelandu bracne zene misionara pokusavale da ubijede Maorske zene da se ne daju tetovirati - jer jedna evropska zena ne bi nikada dosla na takvu ideju, da se tetovira. Ali Maori su insistirali na tome da su tetovaze bile neizostavne, jer su po njihovom misljenju djelovale protiv starenja, pa i tada kada su se ogranicavale na nekoliko linija na usnama. Misionari su sebi morali priznati, i to ne samo u Novom Zelandu, da su njihovi pokusaji, da promijene nacin zivota domacina, bili osudjeni na neuspjeh.

I na Tahitiju su pokusali da sprijece tradicionalne frizure, koje su slicile celavim glavama svecenika. Tahicani su jednostavno rekli, da je to moda, a Darvin je to prokomentarisao sa opaskom, da bi taj odgovor Tahicana u Parizu bio zadovoljavajuci. Tetovirani Samoanski djecaci su odbijali da zajedno sa ne - tetoviranima sudjeluju na nastavi misionarske skole, jer su ih smatrali kukavicama, Pala`ai. Prije svega su manja ostrva Juznog Mora ostala izvan podrucja utjecaja evropskih trgovaca i klerika. Usprkos svemu mnoge od tih kultura su ipak bile posvecene potonucu, kada je na scenu stupila jos jedna velika sila, koja im je bila mnogo bliza. Japan je poceo prodirati pocetkom dvadesetog stoljeca i zauzeo velike dijelove Okeanije. Japanci su bili dosta stroziji od njihovih evropskih prethodnika i zabranili su tetoviranje. Obicaj je tijekom nekoliko generacija potpuno nestao iz Mikronezije.


GRANICE ISTRAZIVANJA

Kada je Darvin sredinom devetnaestog stoljeca na Beaglu oplovio svijet, tradicionalni obicaji tetoviranja su se vec nalazili u fazi nestajanja. Kako Darvin biljezi, samo su jos stariji Tahicani nosili tradicionalnu tetovazu - carapu, koja je jos u vremenima prvih kontakata sa evropljanima jedno stoljece prije bila daleko rasprostranjena. Istrazivaci, osvajaci i misionari, koji su ove kulture kao prvi posjetili, ostajali su cesto kao jedini svijedoci sa strane, koji su imali priliku da vide prave plemenske tetovaze i da ih zabiljeze ili nacrtaju. Najbolji primjer za to je istrazivac Von Langsdorff, koji je, kada je 1812 godine posjetio Aleutska ostrva, bio prvi a i posljednji covjek sa zapada, koji je imao priliku da vidi domacu kulturu tetoviranja. Na srecu egzistiraju mnogi tocni opisi postupka tetoviranja i mustre od naroda koji zive u dalekim krajevima. Pocetkom osamnaestog stoljeca Evert Isjbrandt Ides je opisao jednu zanimljivu tehniku sibirskih naroda, pomocu koje su se sare tetovaza "usivale". James Cook izvjestava o jednoj metodi na Tahitiju, pri kojoj su se pigmenti boje ubadali direktno u kozu. To je kasnije postalo poznato kao "polinezijska tehnika".

Evropski istrazivaci su samo malo pisali o dubljem znacenju tetovaza, dijelom zbog jezickih barijera. Osim toga, ni sve informacije evropljana o starosjediocima nisu bile u svakom slucaju ozbiljne - nedostatak, koji je imao znatne posljedice na kasnije istrazivanje. Ponekad su prezentirali svoje vlastite interpretacije starih obicaja, da bi ucinili dojam na nove posjetioce ili jednostavno sakrili svoje neznanje.

Nadmenost ucenjaka

Prije Charlesa Darwina je vrlo malo ucenjaka poklanjalo svoju paznju tjelesnom nakitu ne - zapadnih naroda. Vecina je bila ogranicena na obrazce (stereotipe) razmisljanja njihovog vremena. Tetoviranje je vazilo kao razonoda jednog manje razvijenog covjeka.; Tetovaze su bile upadljiv nakit sa jedinom svrhom da privuce drugi spol i povremeno utjera strah neprijateljima. Vecina ucenjaka je smatrala, da tetoviranje nema nikakvog religioznog ili misticnog znacenja. Prebrzo su prelazili preko ogromnih raznolikosti kultura u najrazlicitijim sredinama. Darwin je spoznao, da je svaki narod tetoviranju davao nejgovo sasvim osobno znacenje i da su obicaji za identitet grupa bili vrlo vazni. U Evropi je znanstveno misljenje bilo jedva prijateljskije. Njihov interes se probudio tek tada, kada je tetoviranje poprimilo takoreci epidemijsku razmjeru medju izvjesnim grupama naroda na Zapadu. Ironija je da su isti oni brodovi, koji su u Juzno More otpremali marljive misionare, donosili sa sobom tetoviranje u Evropu - naime, u vidu tetoviranih mornara, pisanih izvjestaja, ilustracija tetoviranih ljudi i okicenih Okeanaca, koji su izlagani kao atrakcije na godisnjim sajmovima. Tako se taj obicaj iz luka prosirivao na siromasnije grupe naroda " kao neka zaraza", kao sto se o tome izrazila vladajuca klasa. Stanovnistvo velikih evropskih gradova se mnogo patilo u vrijeme industrijske revolucije. Izgled za bolji zivot je povukao mnoge u graove, ali su podrska i zajednistvo porodice, koji su tako karakteristicni za seoski zivot, bili potisnuti od gradskih konkurencijskih borbi, od anonimnosti i samoce. Vecina je imala samo manje skolovanje a mnogi su bili sasvim neobrazovani. Gostionice i religija su bili samo slaba utjeha. Novi fenomen tetoviranja je bila plativa metoda, kojom se mogla vidljivom uciniti povezanost izmedju ljudi koji su zajedno dijelili isto zanimanje ili iste probleme -radnici, mornari, prostitutke, ulicni umjetnici i vojnici. Jedna tetovaza na ruci, ramenu ili stomaku je bila znak grubosti, smijelosti i prije svega kontroverze.

Sto zesce je vodeca klasa odbijala tetoviranje, utoliko vise je ono bilo privlacnije. Dok je visa klasa takodjer podlegala drazima tetoviranja, srednji stalez je tetoviranje smatrao kao znak nizeg porijekla i cak kriminalne sklonosti. Mnogi ucenjaci onog vremena su se s tim slozili i iznjeli u javnost prilicno jednostavne teorije.

Cesare Lombroso i Alexandre Lacassagne su pokusali da dokazu jednu povezanost izmedju kriminalnih tipova ponasanja i tetoviranja. Antropolog Robert Fletcher je tvrdio, da je tetoviranje na zapadu, isto tako kao i kod primitivnih naroda, razonoda besposlicara. Kada se promisli o stajalistu znanstvenog drustva, nije iznenadjujuce, da ima samo malo visokokvalitetnih publikacija o tetoviranju i onim narodima koji su to praktikovali. Najpoznatija djela se koncentriraju na jednu jedinu kulturu, kao na primjer knjige od Karla Maquarda i Carla von den Steinena, koje objasnjavaju kulturu tetoviranja Samoanskih odnosno Markuezanskih ostrva. Mnogo vise nije bilo moguce, nakon sto su se obicaji tetoviranja, kao sto je vec spomenuto, u okviru velikih otkrivackih putovanja pravo brzo prorijedili.

The History of Tattooing and its Significance od Wiloedena Hambleya je objavljeno 1925 godine. U ovom djelu Hambley daje kratke opise svih poznatih tetovirackih kultura i postavlja teorije o njihovom podrijetlu, njihovom sirenju i znacenju. Ova knjiga je poznata doduse iskljucivo strucnim citateljima. Postavljena je kao znanstveno djelo, sadrzi vrlo mnogo napomena, ali samo vrlo malo ilustracija, koje bi mogle pomoci citateljevoj snazi predocivanja. Uz to je masa informacija tako zamrsena, da je tesko isfiltrirati jasne spojeve koji bi mogli dati informacije o podrijetlu i prosirenosti tetoviranja. Kako izgleda, tetoviranje se praktikovalo u citavom svijetu a njegove mnogostrane i raznovrsne facete se pokazuju na svijetlu dana tek kada ih se posmatra u njihovoj sveukupnosti.

Tragovima stopa velikih istrazivaca

Za moj novi pregled razvoja modernih i starinskih tetovirackih kultura - ovaj put sa vise slikovnog materijala za uvid - rezultati od Darwina i Hambleya su bili moji najvazniji izvori inspiracije. Moja namjera je, da jasno pokazem povezanost izmedju tetovirackih kultura opisanih naroda. Moje otkrivacko putovanje me je prije svega odvelo u police biblioteka i muzeja kolonijalnih sila. Za razliku od cuvenih putnika kao Cook i Tasman, koji su su otkrili citava ostrva i narode, moji najveci nalazi su u najboljem slucaju bili jedan par redaka teksta u nekom nepoznatom djelu. Moja istrazivanja sam zapoceo u Tattoo muzeju u Amsterdamu, koji je raspolagao sa jednim izdanjem Hambleyeve knjige - muzej je sada ali nazalost ponovo zatvoren. Tome su slijedile posjete stilski dotjeranoj Bibliotheque Nationale de France u Parizu, prasnjavim arhivima prekrasne biblioteke univerziteta Oklahoma i dojmljivoj gradskoj biblioteci u Njujorku. Nista manje vazne su bile moje posjete u znatno manjim bibliotekama na zabacenim Kukovim ostrvima i Fidziju kao i univerzitetu Juznog Mora, takodjer na Fidziju. Novac, vrijeme i jezici ogranicavaju teoretsko "istrazivanje u polju". rado bih se bio jos jedanput vratio u biblioteku Kongresa u Washingtonu D.C. Nazalost, neka od ocigledno rijetkih djela, koje sam zatrazio, su upravo bila na drugoj strani zemlje, a ja nisam imao dovoljno vremena da bih cekao na njihov povratak. Takodjer nisam mogao da dam da se prevedu sva djela koja su upucivala na Hambleya; na primjer djela na kineskom, arabskom ili portugalskom jeziku. Uprkos tim granisama meni je zahvaljujuci arhivu punom knjiga i clanaka, koje sam sakupio za vrijeme mog osmogodisnjeg istrazivanja, bilo moguce napraviti jedan novi pregled, koji ce biti podupret kroz mnoge ilustracije. Jedan veci dio gore navedenog materijala se moze naci u listi literature ove knjige. Moj prvobitni cilj je bio, da opisem sve narode koji su ikada praktikovali tetoviranje. Od te nakane sam se odmakao, jer bi veci i sama kolicina plemena i pod-plemena zahtijevala djelo enciklopedijskih razmjera. To bi ogranicilo citljivost a meni prilicno otezalo moj drugi cilj, naime postizanje sastavljanja urednog pregleda. Tako da ce biti opisane samo "vaznije" tetoviracke kulture svake regije uz uzimanje u obzir njihovih utjecaja na susjedna plemena. Iz tog istog razloga nije moguc detaljan pristup razlicitim stilovima tetoviranja unutar neke kulture. Ko se s tim zeli detaljnije pozabaviti, trebao bi posegnuti za djelima vec spomenutih autora Karla Marquarda i Karla von den Steinena. Suvremeni istrazivaci kao Aglaja Stirn i Peter von Ham su se podrobno zanimali za obicaje tetoviranja razlicitih indijskih Naga plemena a Lars Krutak je vodio intenzivna istrazivanja o tetovirackoj kulturi Inuita.

NASTAJANJE I ZNACENJE TETOVAZA

Tetovaza se definira kao trajni biljeg, koji se fiksira na tijelo, tako sto se pigmenti boje impliciraju ispod koze. Postoje mnoga nagadjanja o tome kako li je nastala ova vrsta tjelesnog ukrasa. Jedna prica govori o nekom engleskom dimnjacaru, koji se nakon jednog pada nenamjerno tetovirao, tako sto je svojim cadjavim rukama dirao povrijedjeno lice; ovaj sazaljenja vrijedan covjek sigurno nije bio vrlo srecan o toj nehoticnoj i trajnoj uspomenu na njegovu dozivljenu nesrecu prilikom rada. Ova mala anegdota upucuje na to, da je slucajnost vrlo lako mogla igrati ulogu pri nastajanju tetovaza, jedna inerpretacija sa kojom se ja u potpunosti slazem. Karl von den Steinen je vjerovao, da se tetoviranje u Juznoj Americi razvilo iz obicaja ukrasavanja tijela sa oziljcima (skarificiranje). Biljni sok se utrljavao u rane, da bi se sprijecilo krvarenje ili da bi se povisila nadrazenost koze koja je uzrokovala pojacano nastajanje tkiva na oziljku, sto je za posljedicu imalo obojenje oziljka. Iz toga nastali ukras bi se mogao oznaciti kao tetovaza. Slijedeci primjer se nalazi u knjizi Missionary Travels and Research in South Africa od istrazivaca Davida Livingstona. On opisuje koliko se afrikanaca tetoviralo, tako sto su ispod koze ubacivali jednu crnu substancu, radi cega je nastajalo tkivo oziljka. Pravljenje oziljka ili cikatrizacija (lat. cicatrix, biljeg, koji na kozi nastaje kroz ozdravljenje unistenog tkiva) izazvano kroz utrljavanje rane sa nekim nadrazujucim sredstvom, kao na primjer petrolej. Rana se inficira i ozdravljuje sporije, sto ima za posljedicu poviseno stvaranje tkiva na oziljku. Obojenje, koje na taj nacin nastane, je cesto sporedni efekat skarificiranja. Kreativnost je neophodna za definiciju. Tetovaza je svijesno pozicionirani ukras, koji je, kao i svako drugo umjetnicko predstavljanje, produkat umjetnickog duha. Prica o dimnjacaru opisuje vise nesretni slucaj nego stvaralacki akt. A iako su obojenja tokom skarificiranja bila nenamjerna, ipak je tu bio postavljen cilj stvaranja biljega.

Sjevernoamericki Apaci i ratnici Komanca su utrljavali zemlju u svoje rane, da bi oziljke ucinili vidljivima i ponosno ih pokazali svome plemenu. Dakle, rane koje su u stvari bile nenamjerne, su kroz svijesno dodavanje pigmenata postajale statuskim simbolima. Slijedeci primjer su medicinske tetovaze Pigmejaca iz Nove gvineje, koji su svoje infekcije lijecili tako sto su u posjekotine utrljavali trave, iz cega su nastajali trajni oziljci. Mnogi etnolozi, koji insistiraju na jednoj strogo znanstvenoj definiciji fenomena, te vidljive oziljke ne priznaju kao tetovaze. Ja se ne slazem sasvim sa tim misljenjem. Kada bi to zaista bio slucaj, to bi znacilo, da se biljege na tijelu glecerske mumije ocija ne bi moglo smatrati tetovazama. Mozemo prilicno sigurno pretpostaviti, da su i Pigmeji a isto tako i oni, koji su lijecili Ocija, posjedovali dovoljno medicinskog iskustva, da bi znali, da ce dodavanje pigmenata imati za posljedicu obojenje koze.

U mojim ocima je svaki obojeni oziljak tetovaza, ako su biljeg ili obojenje namjerno napravljeni, pod uslovom da su pigmenti boje ubaceni u kozu. To znaci, da trajna obojenja usana kod ljudi iz Sri Lanke nisu bile tetovaze. Oni su zvakali razlicite vrste duvana, koji su u crno obojavali njihove usne, usta i zube. U njihovoj kulturi je to bilo isticanje ljepote lica, jer bijeli zubi su bili nesto za pse a sramota za ljudski rod. Povrh toga nije se polagala vaznost oblikovanju, radi cega se takve biljege jedva moze nazvati tetovazama.

Teorije o sirenju

Takve price upucuju na to, da je tetoviranje nastalo na razlicitim mjestima kroz praksu pustanja krvi iz vena, rituala skarificiranja, medicinskog obradjivanja i kroz slucaj. Opovrgnuta je hipoteza, da tetoviranje ima jedno jedino mjesto porijekla, na primjer Egipat. Moguce je da je se tetoviranje prosirilo kroz seobe naroda i od nomadskih plemena sa razlicitih mjesta. zene mnogih ciganskih plemena iz Indije i Srednjeg Istoka su bile specijalizirane tetoviracice. Stoljecima su sa svojim tetovazama obskrbljivale stanovnike ili hodocasnike iz udaljenih prostranstava kao sto je Istocna Evropa. U istoj mjeri su u vrijeme pocetaka krscanstva Skiti bili odgovorni za sirenje tetovaza od Sibira do istocne Evrope. Isto kao sto postoje srodnosti izmedju jezika i dijalekata preko ogromnih udaljenosti, isto tako ima slicnosti izmedju tetovazerskih sara u oblastima krajevima koji su udaljeni daleko jedni od drugih. Tako su na primjer u Juznoj Aziji mnogi muskarci imali jednu tetovazu - takozvane hlace, ukras, u kojem se ujedinjavaju razliciti istocni motivi a koji se proteze od kukovapa nadole do koljena. U plemenima iz Arktika i onih sa zapadne obale Amerike, zene su po bradi i obrazima bile tetovirane slicnim sarama. Nejcesce vidjana tetovaza u ogromnomi neprohodnom amazonskom podrucju je bila tocka ili traka oko usta, koja je varirala od plemena do plemena. U citavoj Mikroneziji i u dijelovima Melanezije su muskarci i zene nosili slicne tetovaze na grudima i nogama. Na kraju su tu jos simboli plodnosti, koji su se tetovirali na bradi i celu zena u citavom srednjem Istoku i u sjevernoj Africi. To lezi u ljudskoj prirodi, da se prilikom susretanja sa drugima izmjenjuju obicaji, bilo iz prijateljstva, postovanja, zavisti ili znatizelje. Uzajamno kopiranje tetovaza izmedju evropskih mornara i Inzulanaca Juznog Mora je odlican primjer toga. Zamjenjivanje ili oslobadjanje otetih djevojaka, koje su neprijateljska plemena tetovirala po svojim obicajima, je takodjer dovoelo do sirenja tetovazerskih sara preko dalekih krajeva. Muskarci Bornea i Mikronezije su sakupljali tetovaze kada su posjecivali druga plemena ili ostrva. Kajanske zene iz Bornea su od susjednog plemena Long - Glat posudjivale drvene pecate za tetoviranje, jer su ove imale najljepse sare.

Znacenje tetovaza

 Tjelesni nakit, ukljucijuci i tetovaze, je oduvijek bio sredstvo za isticanje pojedinca ili neke grupe i grupa unutar neke zajednice. Tetovaza je na osobnom nivou dio identiteta. Ona je biljeg casti, koji se nosi sa ponosom, ako je dodijeljen za uspjeh ili kao znak prelaska u odraslu dob. Ali ona moze biti i biljeg sramote, ukoliko je nanesena kao kazna. Tetovirani simboli svom nositelju mogu dati unutrasnju snagu - na primjer nadnaravnu moc ili duh Manitua - ili predstavljati osobne toteme, kao sto ih nalazimo na grudima ratnika Sjevernoamerickih Indijanaca. Polukrugovi sa formulama i carobnim rijecima na ledjima Thai ljudi pruzaju zastitu od bolesti i zlih duhova. Ratnici su iza tetovaza mogli sakriti njihove emocije i starost i kroz to su dobivali snagu. Na plemenskom nivou tetovaze mogu ukazati na starost, porodicno stanje i drustveni sloj.

Kolektivna svijest i kreativni duh grupe se u sarama tetovaze cesto isto tako ogledava kao i u drvenim i kamenim artefaktima. Jedna tetovaza moze izvan grupe sluziti kao plemenska oznaka, da bi se neprijatelja moglo razlikovati od prijatelja. Tetovaze dodatno mogu da zastite clanove grupe od vanjskih napada. tetovaze novozelandskih Maora ili sjevernoamerickih Creeka i Cherokeeja su kod njihovih protivnika pobudjivale respekt i strah. Tetovaze na licima zena su ih stitile od mogucih otmica a Chini iz Burme su lica svojih zena pokrivali sa debelim crnim linijama, navodno da bi kralj izgubio svoje zanimanje za njih. Unutar jednog plemena su zenske tetovaze bile cesto izrazaj ljepote a istovremeno su osiguravale, a zene nemaju vrijednost za susjedna plemena. Citava africka plemena su svoja tijela unakazivala sa tetovazama i oziljcima, da bi ih ucinili bezvrijednim za trgovce robljem. Iz ovog unakazivanja su se na kraju razvile dekorativne tetovaze. Na isti nacin su i u Japanu nastale dekorativne tetovaze, na temelju navike njihovog vladara da zlikovce kaznjava tetoviranjem po licu i rukama. Oni koji su na taj nacin bili kaznjeni nisu imali drugog izbora nego da te stigmatizirajuce biljege sakriju iza dekorativnih sara, koje su u njihovoj okolini izazivale divljenje. Kazu, da su i Tracanske zene na ovaj nacin dosle do svojih prekrasnih tetovaza.

 Mitovi o nastajanju i - legende

Mnogi od prvobitnih znacenja tetovaza su se izgubili, ne samo zbog nedostatka zanimanja novih generacija za vlastitim naslijedjem, to je i posljedica zapadnih utjecaja. U Americi su nastojali ispraviti tu gresku, tako sto su brzo dokumentirali najbitnije o kulturi nestajucih indijanskih plemena iz Sjeverne Amerike. Ali je za to nazalost bilo vec prekasno. Ono malo indigenih zena iz Kalifornije, koje su se jos uvijek tetovirale, nisu znale o tome mnogo vise reci, nego da je to tradicija. Drugacije nije ni kod berberskih zena u Sjevernoj Africi, koje su na pitanje o znacenju njihovih tetovaza odgovarale uglavnom tako sto bi rekle, da je to oduvijek tako bilo. Nije nista neobicno, da pozadine tradicija postaju neprozirne. Malo ko zna, od kada ili zasto se pri kapitulaciji podizu bas bijele zastave ili zasto muskarci nose kravate. Sto ostaje, su mitovi, legende i praznovjerja, koji mogu nesto da doprinesu u odrzavanju jedne tradicije. Tetovaze kod vecine naroda nisu bile obaveza, ipak su bili ismijavani i iskljucivani oni muskarci i zene koji nisu htjeli da se tetoviraju. Filipinski muskarci, koji se nisu dali tetovirati, su vazili kao kukavice: Ako vec nisu mogli da izdrze bol koju su priredjivale prijateljske igle, kako bi se onda tek snasli sa mukama koje bi prouzrokovalo neprijateljsko koplje. U nekim su kulturama muskarci odbijali da ozene djevojku koja nije bila ukrasena sa tradicionalnim plemenskim tetovazama. Legende, praznovjerja i rituali su poticali taj obicaj. Na Fidziju je bio obicaj, da netetovirane djevojke smiju kao prve da vide prekrasne sare na licu tek tetovirane djevojke, cim bi njena koza bila cista od krasta. To se vjerovatno radilo da bi se raspirila njihova zelja za vlastitom tetovazom. Mlade djevojke su pri kupanju molile odrasle zene, da im pokazu svoje tetovaze. Ipak se tetoviranje ponekad desavalo vise iz straha nego iz zelje. U jednoj legendi arktickih Inuita se kaze, da bogovi nakon necije smrti upotrebljavaju lobanje netetoviranih zena kao posudu za sakupljanje voska za svijece. I tako su mlade djevojke jedva docekivale da budu dovoljno stare za svoju prvu tetovazu. U Indiji se govorilo, da je djevojci zatvoren put u nebo, ako nije imala odgovarajuce religiozne tetovaze. Slicne price su kruzile kod indijanaca Sjeverne Amerike. Osobu bez tetovaza je nakon smrti ocekivala pacovska rupa. Neki su se toliko bojali, da su se jos tetovirali cak na samrtnom krevetu. Tetovaze su se cesto ubadale za vrijeme ili nakon rituala inicijacije. Rodjenje, pubertet, zenidba, trudnoca i smrt su sa sobom vukle ogromne promjene za tijelo i duh. Vjerovalo se, da su ljudi tijekom tog vremena bili posebno osjetljivi na zle vanjske utjecaje. Tetovaze su u tom smislu ispunjavale zastitnicku funkciju. zene su tetovirane da bi bile zasticene za vrijeme trudnoce i porodjaja. Stasajuci su tetovirani da bi se ucinio vidljivim prelaz od djeteta u odraslu osobu, a odrasli su tetovirani da bi se osigurao prelazak u zagrobni zivot. Tetovaza je oznacavala novi status njenog nositelja nakon zavrsetka jednog takvog rituala prelaska. Za razliku od skarificiranja, tetoviranje obicno nije bilo dio inicijacijskog rituala, nego odlikovanje koje je podsjecalo na polaganje ispita, kao sto je na primjer sudjelovanje u uspjesnom lovu na glave ili ubijanje neke zivotinje. Djeca africkih Busmana su svoju prvu tetovazu primali tek tada, nakon sto su se dokazali kao lovci, tako sto su ubili Antilopu. Indijski Naga ratnik je smio zamoliti za tetovazu tek nakon sto je osvojio jednu ljudsku glavu. Omladina Jamana iz Vatrene Zemlje je dobivala tetovazu kao dokaz toga da su absorvirali inicijacijski ritual vodenog plesa. Takvi rituali tradicionalno idu zajedno sa teskim i bolnim ispitima, koji su odredjenu osobu pripremali na napore iduce zivotne faze - lova, borbe ili radjanja djece. Bol je neizbjezan aspekat tetoviranja a za mnoge narode se prava inicijacija sastojala u trpljenju bas tog bola. Dok pripadnici sjevernoamerickih plemena nisu propustali, da svoju muskost stave na ispit, kod drugih naroda su su doticne umirivali ili stavljali u trans. U Juznoj Aziji su mladi muskarci pusili opijum prije, tijekom i iza procedure.

Umjetnici tetoviranja kod Uttar Pradesha su u pigmente boje ubacivali opijum, da bi mladim djevojkama malo ublazili bolove.


AKTUALNI TRENDOVI NA ZAPADU

Praksa indigenih plemenskih tetovaza mozd jeste skoro sasvim nestala sirom svijeta, ali tetoviranje kao umjetnicka forma danas cvijeta vise nego ikada. Tetovaza u Evropi i Americi dozivljava omiljenost kao nikada prije. Zvijezde iz sporta, muzike i filma daju nove trendove i iznenada cine popularnim fenomen koji je prije bio sramota. Ljudi su vec uvijek imali potrebu za pripadnosti, ali takodjer i za razgranicenje. Oni zele da ih se vidi kao individue ali i dio jedne grupe, oni hoce da se izdvajaju iz mase, da bi svijetu stavili do znanja da su tu, da postoje. To nije lako u jednom svijetu, u kojem se granice gube, u kojem kulture nestaju u jednoj stalno rastucoj globalnoj ekonomiji a pojedinac se utapa u anonimnoj masi. Individue i grupe traze nove puteve, da se izraze i istaknu svoju posebnost. Neki od njih traze odgovore u ne - zapadnim kulturama. Indigeni narodi pocinju sada, nakon stoljeca zapadne vladavine, da sami sebe ponovno otkrivaju, ponovo ozivljavaju stare narodne obicaje i stvaraju nove obicaje, jer su mnoge stare tradicije otisle u zaborav. Podmladjivanje razlicitih indigenih kultura je dovelo do ponovnog ozivljavanja starih tetovirackih kultura, posebice kod Maora u Novom zelandu, Ibana na Borneu i kod Tahitijanaca.

Bezklasnost, sekularizacija i ideoloski slom, koji su karakteristicni za zapadnjacko drustvo, ne mogu puno ponuditi u razvoju mladalackog identiteta. Ljudi zude za pripadnoscu novim idejama, grupama i individuama, da bi oblikovali svoj vlastiti identitet. Dok su u plemenskim drustvima pojedinac, njegovo tijelo i njegova dusa bili vlasnistvo zajednice, moderno zapadno drustvo vjeruje u sve vecoj mjeri, da je tijelo osobno vlasnistvo jednog svakog pojedinca, sa jednim posebnim identitetom. Plasticna hirurgija, fitnes, aerobik i dijete pomazu pri odrzavanju fizicke forme, koja opravdava identitet namocen samosvijescu.

Tjelesni ukras je samo dio tog fenomena. On je odlucujuci za jednu posebnu licnost. Svaka tetovaza ogledava jedan dio duse a njena trajnost stvara iluziju vijecne mladosti. Tako ne zacudjuje, da su tetovaze posebno omiljene medju prominentnim osobama. Iako to izgleda protivrijecno, tetovaza je za mnoge od njih predstavljanje vlastite neovisnosti u jednoj okolini, koja ih drzi zarobljene uz pomoc medija, velikih koncerna i javnosti. Moderna tetovaza, njeno znacenje, oblik i mijesto je sve u svemu slobodno izabrana od pojedinca. Dok je plemenska tetovaza opcenito pratila obicaj i bila dovodjena u vezu sa tabuima i carobnjastvom. Moderna individualizirajuca tetovaza se zahvaljujuci tome mogla razviti u nadaleko prosireni trend, jedna osobna odluka, koja takodjer moze istaknuti i pripadnost ka diverznim subkulturama. To privlaci mlade ljude. Dok su u prijasnjim vremenima roditelji bili ti, koji su ocajnicki pokusavali, da mlade generacije ohrabre za tradicionalni tjelesni ukras, situacija danas je tocno obrnuta. Ostaje neizvjesno, koliko dugo ce potrajati taj poratak (revival) tetovaze. U posljednjih pet godina je i piersing kultura postala prilicno omiljena. Ova vrsta tejelesnog nakita ima iste korijene kao tetovaza, ali se ona moze i otklanjati, sto je cini unekoliko atraktivnijom. Povijest je vec pokazala, da tetoviranje ostaje promjenjiv fenomen, prije svega u Evropi, gdje se ono vec od ranog srednjeg vijeka ne moze dovesti u vezu sa odredjenim plemenskim tradicijama. Duga povijest tetoviranja, kao sto je u ovoj knjizi opisana, jasno govori, da ono nece nikada sasvim izumrijeti, i da se u svako vrijeme moze ponovno pojaviti - u svakom mijestu na svijetu. 

Iz knjige "Tatau - Tradicionalno tetoviranje sirom svijeta!

Prevod: Branislav Knezevic, 2010