24. 09. 2014.

Tradicionalno tetoviranje u Arktiku

"Hajde, dijete, ako se ne budes tetoviralo, nakon tvoje smrti ce se desiti uzasne stvari. Zli duhovi ce te odnjeti i od tvoje lobanje napraviti posudu za skupljanje masti njihovih uljanih lampi."




U naroda, koji zive oko polarnog kruga, tetoviranje je bilo daleko rasprostranjeno.

U proslosti je u zajednici Inuita (Eskima) postojao ogroman pritisak, da se tetoviraju.

Isjecak iz jedne price, kao sto je gore naveden, daje djevojkama jasno do znanja, da nisu imali mogucnost da izbjegnu tetoviranje, cim budu dosli u pubertet.

Podrucja koja na sjeveru granice sa polarnim krugom, ne pozivaju bas sa svojim ledenim vjetrovima i permanentno zaledjenim tlom, da se ljudi tu nasele. Ljudi su ipak uspjeli da se prilagode tim uslovima a mnogi su se naselili. Kod starih Rimljana i Grka se govori o jednom mitskom narodu sa sjevera, o Hiperborejcima (Iz grckog: Boreos "Sjeverno"), cime su vjerovatno mislili na Inuite. Mi danas govorimo o arktickim i podarktickim (sub) plemenima, kojima pripadaju sjevernoamericki Inuiti kao i narodi sa sjevera Sibira. Povijesno gledano zivjeli su su malim "udaljenim grupama" duz obale ili kao pastiri u unutrasnjosti zemlje; danas mnogi od njih zive u zajednicama sa modernim pogodnostima.

Iako su oni vec odustali od svog nomadskog nacina zivota, te zajednice moraju jos i danas da posegnu za tradicionalnim strategijama prezivljavanja, kao ribarenje, lov i uzgoj stoke, doduse te zadatke u medjuvremenu izvrsavaju pomocu puski, automobila, snijeznih vozila i motornih camaca. mnoge tradicije su izgubljene, takodjer i tetoviranje, koje se jos do kraja devetnaestog stolejca praktikovalo kod svih arktickih naroda. Postoje mnoge teorije o porijeklima tetoviranja u Arktiku. Jedna od njih kaze da su plemena kao Tunguzi u trinaestom stoljecu donijela sa sobom tetoviranje u Sibir, kada su tamo dosli iz Juzne Azije. Jedna mladja teorija polazi od pretpostavke, da je se tetoviranje prosirilo od Juznog Pacifika preko zapadne obale Sjeverne Amerike do sjevera u Alasku i preko Beringovog puta do u Sibir. Najupadljiviji argument za ovu teoriju je cinjenica, da se tetovaze brada lica, koje su se u istoj mjeri nosile i kod inuitskih i sibirskih zena, takodjer nalazilo i kod indijanskih plemena zapadne obale Sjeverne Amerike. Ova tetovaza se je u njenom najjednostavnijem obliku sastojala iz pojedinacnih vertikalnih linija na bradi ispod usta, ali najcesce su se povlacile vise linija, polazeci od donje usne, pa uzduz brade, od gore do ispod, u pravcu vrata. Ponekad su uz to isle i horizontalne linije na obrazima. Takodjer i drugi upadljivi oblici ukrasavanja tijela upucuju na kulturnu razmjenu izmedju sjevernoamerickih Indijanaca i Inuita Alaske. Muskarci i zene mnogih inuitskih plemena su kroz membranu nosa provlacili morsku skoljku ili iglu od slonovace. Zapadni inuiti su svoje donje usne probadali u uglovima usta i u te rupe stavljali plave ili zelene kristale ili nakit od slonovace (Labrets). Taj isti obicaj je vidjan i kod razlicitih sjevernoamerickih indijanskih plemena. Ove potvrde pruzaju vjerodostojnost novoj teoriji sirenja tetoviranja i dopustaju pretpostavku, da globalno sirenje kulture tetoviranja nije iskljucivo moderni fenomen. Tetoviranje se u prijasnje vrijeme sirilo kroz seobe naroda i trgovackim putevima preko velikih daljina i bez modernih sredstava komunikacije ili transporta.

Pitanje zivota i smrti za Inuite

 Rijec "Eskimo", koja se upotrebljava za nazivanje Inuita, su uveli evropljani i vjerovatno je kanadskog porijekla. Indigeni narodi Polarnog Kruga radije upotrebljavaju naziv "Inuit", sto na njihovom jeziku znaci "Ljudi". Povijesno gledano Inuiti su bili mocni protivnici, kojih su se plasila druga plemena, a prosirili su se preko velikih podrucja, od ostrva u jugozapadnoj Alaski pa do zapadne obale Grenlanda. Inuite se dijeli u tri grupe: Centralni Inuiti Kanade, zapadni Inuiti iz Alaske i istocni Inuiti iz Grenlanda. Tetoviranje je u proslim stoljecima bio obicaj u vecine inuitskih plemena. Jedan primjer su Inuti, koji su zivjeli u blizini Thule na Grenlandu. 1867 godine se u to podrucje doselila jedna grupa tetoviranih kanadskih Inuita, gdje je domace stanovnistvo, iako je isprva bilo sokirano tom praksom, vrlo brzo preuzelo taj obicaj. Tetoviranje je doduse vec tada bilo u fazi nestajanja i tako ima samo malo primjera za tetoviranje Inuita dvadesetog vijeka, kao sto su starije zene sa tetovazama lica, koje su sedamdesetih godina proslog stoljeca zivjele na ostrvu Sankt Lorenc.

 Kultura tetoviranja nije bio jedini indigeni obicaj koji je nestao; jos mnogo vise obicaja se nakon dolaska evropljana nije vise njegovalo. Poseban utjecaj na religiju, moral i navike Inuita su imali misionari. Stanovnici Grenlanda su na primjer odmah prestali sa tetoviranjem nakon njihovog konvertiranja u krscanstvo u osamnaestom stoljecu. U onoj mjeri, u kojoj se smanjilo vjerovanje u nadnaravno i magijsko, izgubile su i tetovaze mnogo od njihovih prvobitnih misticnih znacenja. Tetovaze su igrale vaznu ulogu u odnosu Inuita prema zivotu i smrti. Inuiti u smrti nisu vidjeli nista vise nego prelaz iz jednog oblika bivanja u drugi. Neki su isli u zemlju mrtvih ispod mora, da bi tamo lovili u izobilju morskih sisavaca, drugi su isli u nebo, drugi zagrobni zivot, gdje su lovili Karibue i druge zivotinje. Treci zagrobni svijet je bilo carstvo indolentnih, nespretnih lovaca i lose tetoviranih zena. I ugled vraceva (carobnjaka-svecenika sa vidovitim i ljekovitim sposobnostima) je drasticno opao nakon dolaska misionara. Jedna od posljednjih populacija Inuita, koja je jos vjerovala u carobne moci njihovog vraca, zivjela je na ostrvu Sankt Lorenc. Vrac je muskarce tetovirao sa nizom znakova sa carobnim i ljekovitim svojstvima. Tako je primjerice radi mali krug na donjoj usni covjeka stitio od smrti utapanjem, vise malih simbola se upotrebljavalo za lijecenje nevolja: jedan znak na celu protiv srcanih smetnji i jedan pored ociju kod problema sa ocima. Ako je jedan Kotzebue-Bay-Inuit ubio nekog neprijatelja, onda su mu tetovirali cetiri linije na obraze, da bi ga se zastitilo od osvetnickog napada duha mrtvaca.

 Tetovaza brade - simbol lijepote

Iako su nakon dolaska evropljana bile pod velikim pritiskom, mnogo inuitskih zena se i dalje tetoviralo sve do kraja devetnaestog stoljeca. Povrh toga tetovaze brade su ionako vazile kao pojam zenske lijepote. Ova tetovaza je vec tada bila vrlo stara. Njemacki istrazivac Martin Frobischer je 1959 godine bio jedan od prvih koji je imao priliku da vidi tipicne inuitske tetovaze. On je opisao, da su zene sa Baffinini ostrva (Sjeverna Kanada), u blizini Frobischkog zaljeva (nazvanog po istrazivacu), nosile plave linije na bradi, obrazima i oko ociju, koje su bile dopunjene sa jos vise urezanih znakova na celu i na zglobovima saka. Otkrica mumija na Grenlandu i Alaskoj potvrdjuju, da je tetovaza brade cak jos i starija. 1972 godine su u blizini udaljenog naselja Quilakitsoqa na grenlandu pronadjene grobnice sa osam 500 godina starih zenskih mumija. Svaka od pet zenskih mumija je imala tetovaze na bradi. I jedna 1.600 godina stara zenska mumija, koja je pronadjena na Sankt Lorencu, je nosila tetovaze, koje su se sastojale iz razdvojenih linija na rukama i prstima, ali bez ijedne tetovaze na bradi.

Inuiti su se tetovirali vec nekoliko stoljeca nakon Isusovog rodjenja. Karakteristicna tetovaza brade se tek kasnije razvila. Kroz stoljeca je bilo razlicitih objasnjenja o tetovazi brade inuitskih zena. Jedan Njemacki plakat za ekspediciju iz 1566 godine pokazuje ilustraciju inuitske zene sa djetetom, koji su bili baceni u zatvor u Novom Fundlandu na sjeveru Kanade. Prilozeni tekst na plakatu kaze, da su znakovi na licu zene nebesko plave boje i da su sluzili kao znak raspoznavanja. Kako su zene bile visoko cijenjene, pripadnici drugih plemena se cesto pokusavali da ih otmu. Zato se moze zamisliti, da su tetovaze omogucavale brzu i laku identifikaciju zena kada su pokusavali da ih spasu. Mozda su tetovaze i stitile zene kod svadja ali i od povreda i smrti. Opce priznato objasnjenje je da su tetovaze stojale za razlicite zivotne faze jedne zene i da su bile dio rituala inicijacije. Cim bi djevojke dosle u pubertet, dobivale bi svoje prve linije na bradi lica. Slijedece linije su se mogle dodati, kada su se zene udavale ili dobivale djecu. Logicno je da su se zene mogle identificirati po njihovim tetovazama, radi cega se i mislilo da su to obiljezja posjeda, koje su one dobile od svojih muzeva.

Prvi misionar na Grenlandu, norvezanin Hans Egede, je 1763 godine napisao, da je u indigenim zajednicama vrsen veliki socijalni pritisak, da se tetoviraju. Uprkos tome uvijek je bilo zena koje se nisu htijele podvrci toj proceduri, mozda zbog uputa misionara ili jer su kroz to rasle njihove sanse da se mogu udati za muskarca sa kontinenta, sto je u ono vrijeme bola omiljena mogucnost za podizanje vlastitog socijalnog statusa. Egede kaze da su zene na Grenlandu usivale takodjer i tetovaze crnih linija izmedju ociju, po vratu, rukama i cak po bedrima. Mlade zene sa ostrva Kodiak su bile vrlo obilno tetovirane po sisama, da bi ugodile svojim muzevima, a i zene centralnih inuitskih plemena su se tetovirale po grudima, rukama i nogama.

Muske tetovaze - dokaz hrabrosti

Kod muskih Inuita, kao i kod sibirskih Cukca, tetovaze su bile potvrde o dostignucima u lovu i u borbi. Kapetani kitolovaca Point-Barrow-Inuita su za svakog uhvacenog kita dobivali jednu tetoviranu liniju na obrazu. I zene su imale udio u njihovom uspjehu i dobivale su "znak kita" na obrazima. Mladici sa Sankt-Lorenca su dobivali tetovazu jedne linije preko kostiju njihovih prstiju, nakon sto su ulovili svog prvog kita, ledenog medvjeda ili svog prvog morza. Inuitske tetovaze nisu bile u nekoj posebnoj vezi sa magijom ili socijalnim statusom. William Perry, engleski mornaricki oficir i polarni istrazivac je 1824 godine pisao, da su neki muskarci kanadskih Iglulita nosili tetovaze na rukama kao uspomenu na mrtve. Na istoku Grenlanda su ubojice oznacavali sa jednom tetovazom na nosu. Bliski srodnici Inuita, Aleuti sa ostrvske grupe Aleuta na jugozapadu Alaske, svoje sake i lica su ukrasavali sa tetovazom ptica, cvijetova i geometrijskih oblika. Dizajni su bili identicni onima koje su upotrebljavali za ceremonijalne maske i druge rezbarije. Njemacki doktor G.H. von Langsdorff je pripadao rijetkim srecnicima koji su imali priliku da vide te dizajne, a nakon njegovog izvjestaja iz 1812 godine nisu vise bile vidjene.


ZNAKOVI MUSKOG JUNASTVA U SIBIRU

Cukci, koji su bili kod kuce u udaljenim regijama Sibira i na nekim ostrvima Beringovog Puta, medju njima i Sankt-Lorenc, su od svih poznatih sibirskih plemena nosili najraskosnije i najkompleksnije tetovaze. U njihovom vlastitom jeziku rijec Cukci znaci "Jeleni u izobilju". Ove zivotinje su bile odlucujuce za njihovo prezivljavanje i oni su koristili takoreci svaki njihov dio, djubrivo, kozu i meso, mada je za Cukce iz primorskih regija ribarenje bilo osnova egzistencije. Tetovaze zena primorskih Cukca su od svih bile najrafiniranije i najdomisljatije. Djevojke su bile prvi put tetovirane u starosti od devet ili deset godina, i to sa jednom linijom, koja je isla od cela do vrha nosa. Ona je sluzila za to, da bi seu zagrobnom zivotu moglo razlikovati zene od muskaraca. Nakon puberteta djevojke su tetovirane sa daljim sarama po bradi, obrazima, rukama i sakama. Od tih su najupecatljivije bile geometrijske mustre na obrazima. Znacenje tih tetovaza je nejasno. Cukcijske zene su ih jednostavno smatrale atraktivnim; drugi su misljenja, da su kompleksne mustre bile predstave rodoslova nositeljice. Te geometrijske tetovaze na obrazima nalazimo u slikama iz devetnaestog stoljeca, gdje su oslikani muskarci Cukca.

 Njih doduse nema u kasnijim tiskovima. Cukcijski muskarci su svoje tetovaze najvise dobivali kao priznanje za junastvo. Polarni istrazivac William Hulme Hooper, koji je 1853 godine pripadao prvim evropljanima koji su sreli Cukce, je opisao permanentne biljege odlikovanja na tijelima muskaraca. Oni su dobivali tetovaze kao nagradu za ubijanje jednog pripadnika neprijateljskog plemena ili medvjeda ili za ulov kita. Muskarci Kolyma Cukca su za svakog ubijenog neprijatelja dobivali tetovazu jedne male tacke na gornjoj strani zgloba sake. Kod nekih muskarca je citav zglob bio prekriven sa takvim blijezima.

I zene istocnosibirskog plemena Korjaka, koje u bliskom srodnistvu sa Cukcima i koje je zivjelo jugoistocno od njih, su imale tetovaze na licu, koje su doduse uglavnom ispunjavale religioznu funkciju. Panteisticki Korjaki su obozavali citav jedan niz lokalnih bogova prirode a vracevi su u njihovoj svakodnevnici igrali centralnu ulogu. Mnoge tetovaze Korjaka su sluzile kao amajlije ili talismani, koji su na odstojanju drzali zlonamjerne sile. Najvise vidjana tetovaza je bio jedan ljudski lik, koji je svog nositelja stitio od slabosti. One su se stavljale na odredjena mjesta takodjer da bi lijecile akutne bolove.

Dvije tisuce godina stari motivi jelena

Tunguzijske djevojke u Srednjem Sibiru nisu imale tetovaze na bradi lica, nego su nosile tri luka na licu, koji su se prostirali od ugla usta pa do vanjskih uglova ociju.

Vanjski luk je bio okicen sa figurama u ipsilon (Y) obliku. Susjedni Jakuti su nosili linije na bradi i obrazima, slicne onima istocnosibirskih naroda. Ostijaki i Samojedi (Nenzen) su zivjeli daleko u zapadnom Sibiru na granici ka Evropi. Ostijakske zene su tetovirale svoje sake, podlaktice i bedra. Muskarci nekih ostijakskih plemena su tetovirali jedan osobni znak, neku vrstu signature, na svojim zglobovima saka. Tetoviranje Samojeda je u toj regiji nestalo kroz njihovo konvertiranje u krscanstvo 1825 godine, ipak neke samojedske djevojke, koje su u domovini bile istocnije na granici ka Aziji, imale su na laktu nizove crnih krugova. Te su usivane u ranoj mladosti i trebale su da zastite od razlicitih bolesti. U ruskom gradu Tomsk se jos 1913 godine sretalo starije muskarce i zene, koji su na obrazima nosili tetovaze jelenskih rogova i drugih zivotinjskih motiva.

One bi mogle sliciti znakovima sibirskih Pazirika, koji su 2000 godina prije imali slicne motive. Tradicionalno tetoviranje u Sibiru je potpuno izumrlo. Evropski posjetitelji su vec u devetnaestom stoljecu izvjestavali o prorijedjivanju tetoviranja u Sibiru. Moguce je da su im caristicki Rusi, koji su vec od sedamnaestog stoljeca anektirali velika podrucja Sibira, ili ortodoksni kler, koji ih je slijedio, izgovorili tetoviranje ili ga zabranili. Tetoviranje je prezivjelo do ranih dvadesetih godina dvadesetog stoljeca samo u plemenima kao sto su Cukci u najudaljenijim uglovima Sibira.

 Iz knjige: Tatau - Traicionalno tetoviranje sirom svijeta

Prevod: Branislav Knezevic, 2010