24. 09. 2014.

Ferman istetoviran na leđima Martina (sina Bogdanova) Baltića s Korićana

Ferman: je turska riječ koja je u Osmanlijskom carstvu značila zvanični proglas, dekret ili edikt koji je izdavao osmanlijski sultan. (Izvor: Wikipedija)

   Na put u Carigrad su se upućivali sposobni franjevci, kršćani s izvrsnim znanjem turskog jezika a u nekim slučajevima i sami muslimani u koje su franjevci ili ujaci kako ih zovu vjernici rimokatoličke vjere u BiH imali povjerenja. Način na koji se učio turski jezik govori i podatak kao je fra Jako Baltić, rodom iz Guče Gore kod Travnika dvije godine boravio u Carigradu kao dušobrižnik tamošnjih Slavena.

   Vrlo često bi se ovi glasnici vraćali praznih ruku, bez fermana prije svega zbog nemogućnosti dolaska do sultana ili iz razloga da ferman sultan nije htio dati. “Ali, dok naši željno iščikaše milost, poslanik stiže iz Carigrada prazan, brez fermana, kazujući da dok žive Mustafa IV. rečena se milost dobiti ne može jer rečeni sultan nesnosljivi muhamedanac ne da crkava načinjati. Što već ožalosti redovnike i krstjane.”

    Često bi s franjevcima putovali i njihovi župljani koji bi radi sigurnog prijenosa poruka iste čak tetovirali na tijelu. Dobar primjer tomu je putovanje Martina Baltića s Korićana (danas podijeljeno selo između RS i F BIH) u srednjoj Bosni s fra Stipanom Margitićem, fojničkim gvardijanom rodom iz Jajaca. O. Margitić je nosio ahdnamu a Martin sultanov ferman.

   “Videći Martin sin Bogdanov, da će goneći se sa jednim pašom izgubiti parnicu, podiže se u Stanbol. Godine 1704. stiže on u sultanovu prijestolnicu, smišljajući, na koji bi način, mogao doći do sultana. Jednog petka, kada je tadanji sultan Ahmid sin Mehmedov išao u džamiju, skupila se masa svijeta, da vidi svijetlog Padišaha, gospodara života i imanja svojih podanika. Odjednom, u jednoj grupi ljudi zapališe se svijeće. Njihovo svijetlo u pola dana skrenu pažnju sultanovu i on se okrunu velikom veziru: Veziru!

– Čini mi se, da onaj čovjek nešto želi. Moja bi želja bila, da snjim razgovaram.

   U čas je taj čovjek bio pred sultanom. Sultan ga je promatrao. Kršan preplanuo od sunca, opaljen vjetrom stajao je čovjek u bosanskoj narodnoj nošnji. Oko fesa je bio omotan šal, za kojim su bile utaknute četiri svijeće, koje su gorile. U jedno ruci držao je kolac a u drugoj konopac. Došavši do sultana, taj se čovjek baci na zemlju, poljubi sulatanovu mestvu i ostade ležeći.

Tko si ti i što hoćeš?

Milost i pravdu od tebe pravedenoga i milostivoga, svijetli padišahu. Martin sam, sin Bogdanov iz sela Korićani, vilajeta travničkog, kadiluka jajačkog, vezirstva bosanskog.

Bosanac dakle, mazno dijete sultana moga. Pa koju pravdu hoćeš?

Svijetli padižahu, sunce zemaljsko – evo kolac, evo konopac. Izaberi: il me nabij na kolac ili me vješaj na ovaj konopac ili pravdu dodijeli.

   I Martin ispriča sve kako su došli u posjed imanja, kako ima ferman Mehmed “El Tatiha”, kojeg mu i predade, i kako sad Mehmed pašazade, hoće da mu otme. Sultan dade, da se pročita ferman Mehmedov, pa kad je pročitao i vidio u čemu je stvar, zapovjedi velikom veziru, da napiše za bosanskog vezira ferman, u kojem se traži, da li Martin nije svoju baštinu napustio i da je odredjeni porez državi plaćao, a dobiva pravo.

   Za veću sigurnost Martin je dao sebi tetovirati nanovo dobiveni ferman na plećima. Čim je došao u Bosnu odnio je ferman velikom veziru u Banjaluku. Vezir se duboko poklonio zapovjedi poslanoj u fermanu od cara.”

Ivo Aščić, "Po povlastice u Carigrad, stoljećima glavni grad i vilajeta Bosna", http://www.pougarjeusrcu.com