BILJEŠKE O GRADINAMA, ODNOSNO PRAPOVIJESNIM RUŠEVINAMA NA ISTARSKOM 
POLUOTOKU1 Kapetan R. F. BURTON, dopredsjednik Londonskog antropološkog 
društva, Konzul Njegova Veličanstva, Trst  Drugi dio - Posjet gradinama
Uđimo 
sada zajedno u prapovijesnu kolibu. To je wigwam (indijanska koliba) 
oblika plodova kruhovca, s krovom od hrasta srušena vatrom i polaganim i
 teškim radom kamene sjekire. Ulazna vrata, bez vratnica, visoka su oko 1
 m (3 do 3,5 stopa) kako bi naizmjence osigurala toplinu i hladnoću i 
obranila od muha; ona jednako tako djeluju poput dimnjaka za vatru koja 
se za vlažnoga vremena pali bilo gdje na podu. Ugodan plamen odsjajava 
se na unutrašnjoj slamnatoj površini laganim polutonovima, a kao ukras 
djeluju i dugi viseći stalaktiti čađi. Druga korist od vatre je 
stvaranje zaštitna sloja pepela na tlu kolibe, koja bi bez toga bila 
nepodnošljivo prljava. Nema pregrada koje bi odvajale roditelje od 
djece, ali naš divljak, koji neprijeporno živi s više žena, odrasle 
potomke izbacuje iz kolibe čim prije može. Njegove su žene uglavnom 
uljudne, ali što manje kažemo o kćerima, to bolje. Na zidovima visi 
njegovo oružje: toljaga, koplje, luk i strijele. Pomoću ovih posljednjih
 lovi ribu, a katamaran od trupaca bukve povezanih kožnim vrpcama služi 
mu kao čamac. Povraze su mu splele žene, moguće i vlasima, a vjerojatno 
od lana i vlaknima stabala. Kameni tučak pokazuje da poznaje neko zrnje 
koje tuče i miješa s vodom, slično “gofiu” kod Guanča54. More mu je 
izvor soli, a keramika upućuje na uporabu mlijeka i skute, ulja, vina i 
možda medovine. Nema zaliha, ribe ne suši na suncu ili dimu, nesmotren 
je koliko i svežder, raskošno se gosti s divljači, ribama poput iverka i
 palinura iz ovih mora. U drugim sezonama prehranjuje se puževima, 
smrvljenim korama i svime što je jestivo. Vrlo je vjerojatno ljudožder. 
Sve su primitivne rase bile antropofagne, prema tradiciji njihovih 
prijatelja, osim jednog prapovijesnog naselja u Škotskoj, čijega se 
imena ne sjećam, ali koje su (Škoti) proglasili iznimkom od ovoga općeg 
pravila55. Samo kad glad natjera, on ždere tijela mrtvih neprijatelja. 
Stoka i koze - možda ima i ovce - priskrbljuju mu krevet i katkada 
hranu, on i njegova obitelj odijevaju kožu s dlakom na unutrašnjoj 
strani, ne izvana, kao što je besmislen običaj kod visokih civilizacija.
 Ukrašava se tetovažama, osobito na grudima i trbuhu, što mu je obrana od neumjernosti klime. Njegovi
 jedini ukrasi jesu zubi neprijatelja i kugle od crvene gline koje nosi 
kao ogrlice, što je rani oblik probušena zrna56. Žene poznaju predenje i
 tako izrađuju mreže za ribolov. On vrijeme provodi drijemajući na suncu
 ili spavajući pokraj vatre, osim kad ga glad natjera u žetvu ili lov, 
ili pak u krađu susjedove stoke, za koji će prijestup, ako ga uhvate, 
biti dobro pretučen i pojeden. 
Slično
 se stanje stvari i danas može vidjeti među Orobijima ili gorštacima 
istočno-afričke Usagare; ovi posljednji su ipak napustili ljudožderstvo i
 upoznali su uporabu kovina. 
Richard F. Burton
Dopredsjednik Antropološkog društva
Trst, 9. prosinca 1873.
 http://www.gradpula.com/nova_istra/2003/burton-32.htm