27. 12. 2019.

Sicanje (tetoviranje-tatuaž) u Herceg-Bosni.

Sicanje (tetoviranje-tatuaž) u Herceg-Bosni.
Bilježi za "Bosansku vilu", Vid Vuletić-Vukasović 1894. godine.
Prošao sam Herceg-Bosnom, te sam upazio i ovaj narodni običaj, biva sicanje, te ga zabilježio, jer mi je i to u pomoći, baš kao i različiti ukrasi i uresi na robi, na posudama i t.d., za prispodabljanje različitijeh motiva na starobosanskijem stećcima, koje ja eto proučavam tomu je nekoliko godina. - Ovdje nijesam ni najmanje pozvan, da kažem, da su stećke isključivo podizali jugoslavljani svojijem pokojnicima, a to osobito u Herceg-Bosni. - Motivi su nam na stečcima svjedokom, da su oni prava jugoslavenska svojina, te jih je taj narod od davnina dizao, a rimski mu je sarkofag dao, ako i dalek, pojam, da kreše ove žestoke, da ne reče, ogromne spomenike, kojijeh je, dakako s narodnijem motivima, po Hereceg-Bosni, Staroj Srbiji itd., neizmjeran broj, baš na hiljade, a ne na stotine.
Doveo sam u svezu sa rečenijem stečcima sicanje, kao i ostale motive, osobito na drvu i na robi.

Još s početka godine 1889., pisao sam u Viestniku Hrv. Ark. Dr. u Zagrebu pripomenak u dopisima o sicanju, al rek' bi, da to nijesu neki učenjaci ni pročitali, jerbo iste godine dr. Leopold Glik piše u III. Knj. Glasnika zemaljskog muzeja u Bosni i Hercegovini na str. 81-88. pod naslovom: "Tetoviranje kože kod katolika u Bosni i Hercegovini od dra Leopolda Glika."

Rađa se hvaljenoga gospodina odlikuje sa slikama, te jih je jedanaest na broju, al' neke su suvišne, pa se njima to toliko može pozvati duh današnje kulture. - Nije s gorega, da i ja, uz materijal gospodina doktora, navedem neke motive, a i to, jer jih isti nije istaknuo.

Narod se sica u zapadnoj Bosni, a nevlastito kršćani (katolici). Evo nekoliko primjera: Oko njeke se Rame narod sica, pa sam gledao na Ustirami a u selu Slatini, na desnici Stipa Drinovca, težaka katolika, slijedeće zlamenito sicanje, koje se donekle po tradiciji sudara sa zlamenijem (grbom štitom) ove drevne zemlje: sa dva polumjeseca.
Ovo je sicanje na ruci prosta čovjeka, te je baš s toga zlamenito, jer se po njemu može zaključiti, da su neke ideje u narodu ucijepljene od davnijeh davnina.

Ovako su mi, po prilici, kazivali o sicanju u G. Vakufu: - Svaki će se kršćanin (katolik) nasicati, a neće rišćanin ni Turčin. Malo će se naći čeljadi bez ovoga obilježja, a svakako ga ima svaka ženska, biva, kad bi koju poturčili, to bi joj Turci izrezali, jer je sicanje zazor za Turčina, a kršćani se po tome poznaju. Obako će kršćanin postupati u tom poslu: - Na Josipovo (svetoga Josipa) se razmuti mućerefa (crnilo od izgorjela luča), pa se na koži napiše perom ili šiljkom, a onda se nasica iglom, te se zamota krpom dokle prođe. - "Ovo ti je sve što sam čuo o sicanju u G. Vakufu, a sicaju vješte žene i drugarice, biva druga drugu. Nijesam se namjerio na sicanju, pa ne znam govorili su štogod, kad se to radi, ali mislim, da se ne baje."

Oko G. Vakufa je tako rečeno Skoplje, pa se na to radi po Skoplju, a tako je po prilici i u Rami, al' toga nijesam izobilja viđao na Ustirami, u selu Uduckomu, gdje su dobre zgrade, gdje lijepo raste sliva, jabuka i tunja, a žene rade preju (konoplju) i nose na glavi poćelicu žensku mučenicu, al' cure nose od ponosa fes. U Rami je naglasak kako i u Crnoj Gori, te oni izgovaraju knjez mješte knez, mjeso mješte meso i t. d. - Na Ustirami me je pratio Pero Biloš, te mi kazivao, da su oni življeli u dobro s Turcima sve do bune.

Dr. Leopold Glik nije kazao s kojega je čeljadeta skinuo tetoviranje, a to ne ide radi prispodobe u narodoslovlju.

Rekao sam, da su mu bile suvišne neke slike, jer je toga posla izobilja u svijem stranama, a osobito između uznika i mrnara, gdje se nasicaju najrazličitije stvari, kao n. p. vijenac, srce, a u njemu ime i prezime, pa sidro (kotva) i t. d. - Spomenuto sicanje između mrnara, vojnika i t. d. nema narodnoga karaktera, no je nekako izniklo u nižoj ruci čeljadi, te se promiče po svijem stranama svijeta.

Dr. Leopold Glik na dugo je naveo kako se u Bosni spravlja spomenuta boja za sicanje, pa ovdje nije kud tamo, da ponavljam tu običnu stvar, no mi je dosta, da sam napomenuo neke stvari što jih je propustio hvaljeni gospodin doktor.

Opazit mi je, da su motivi u sicanju čisto starobosanski, a krst je obično kao i na starobosanskijem stečcima t. j. djetelinasti krst, pa bi se po tomu usudio misliti, da je odavnina sicanje između kršćana u Herceg-Bosni, a svakako prije dolaska Osmanlija, pa mi se nekako čudno čini, da su ga u narod uveli rimokatolički sveštenici, biva da tako besmisleno ne prelazi na muhamedovsku vjeru radi krišćanskoga biljega, jer bi se radi toga uzroka tu spasonosnu stvar bili prikačili i pravoslavni sveštenici, a oni su mogli i bolje, kaonuti što su zborovi kod pravoslavnijeh crkava i manastjera, kao i dan današnji, imali neki veliki utjecaj na narod, pa bi tijem zborovima bili slobodno kaluđeri uveli i kod pristaša istočne crkve ovaj čudnovati običaj.
Meni je naprotiv do skromnoga mnjenja, da je ovaj običaj bio ukorijenjen kod pristaša bosanske narodne crkve, da se razaznaju braća krstijani, pa je tako ovaj običaj kroz vijekove nepromijenjen ostao kod onijeh korjenitih Bošnjaka, a osobito oko Rame i po Uskoplju, pa me vode do rečenoga zaključka oni drevni motivi, te su uklesani i na starobosanskijem stećcima, koje su podizali navlastito pristaše bosanske narodne crkve.*)

*) Ovaj članak poslat je ima dve godine no je zbog sličica tako zaostao. Molimo pisca da oprosti. Jezik je prema originalu.

Ovo je sicanje na ruci prosta čovjeka, te je baš s toga zlamenito, jer se po njemu može zaključiti, da su neke ideje u narodu ucijepljene od davnijeh davnina.