18. 01. 2019.

Tradicionalno tetoviranje u travničkom kraju

Tradicionalno tetoviranje
Na blagdan sv. Josipa (19. ožujka), nakon mise u travničkom kraju nekada je bilo uobičajeno tetoviranje tradicionalnom tehnikom (bocanje, sicanje) koje su izvodile starije žene dične tome poslu. Tetoviralo se pomoću prirodnih materijala kao što su ugljen, pljuvačka, med, majčino mlijeko itd. Sadržaj smjese za tetoviranje ovisio je o kraju u kojem se ona pripremala. Na onome mjestu koje se htjelo tetovirati zategne se koža te se nacrta ornament tupim krajem igle, namočenim u crnilo, pa se onda po crtežu šiljastim rtom dotle boca dok ornament ne bude gotov (Truhelka, 1894:246). Ubodi su bili vrlo česti i jednaki. Nakon što se izbockano mjesto natopi bojom zavije se zavojima. Rana se također mogla obložiti svilenim ili voštanim tvrđim papirom. Nakon tjedan dana tetovirano mjesto može se odviti i oprati hladnom vodom. Negdje se zamakala igla u boju i s njom se bockalo. Takav je posao bio kraći, jer se u isto vrijeme izbockana koža i napijala bojom. Međutim, boje su se ponajviše pravile od lučeve čađi, obične čađi ili i to rjeđe od baruta. Luč bi se zapalila i držala iznad kakve šalice. U tu šalicu nahvata se smola koja kaplje. Iznad luči u isto vrijeme drži se komad pleha ili tanjur tako da se čađ nahvata na donjoj strani. Tada se smola i čađ pomiješaju. Tom smjesom, pošto se koža najprije zategne, zašiljenim drvetom premaže se na koži mjesto onako kakav se znak želi istetovirati. Poslije toga iglom, koja je skoro do vrha obmotana koncem, bocka se na koži znak sve dok ne poteče krv. Tako se nabockano mjesto zavije i nakon tri dana opere (Pilja, 1938:11). Boje od čađi pravile su se i na drugačiji način. Tako npr. nad zapaljenom svijećom ili svjetiljkom od nafte koja se dimi drži se komad pleha Velimir Bugarin i Ivan Zec 116 na koji se nahvata čađ. Taj čađ se kasnije skupi i razmuti s vodom pa se takvom smjesom premaže mjesto koje se želi tetovirati te se postupa kao u prethodno navedenom primjeru (Isto, 1938:11). Prilikom tetoviranja, koje su u većini slučajeva vršile žene, događalo se često i to da su one smjesu od čađi i smole zakuhavale pljuvačkom. Tako su preko nabockanog mjesta prenosile sifilis. Zbog toga se događalo da mnoge od tetoviranih osoba imaju ožiljak na tetoviranom mjestu koji nije mogao dugo zarasti kao posljedica sifilisa (Isto, 1938:11). Kako piše Truhelka, tetoviranje je obuhvaćalo ruke i prsa, a katkad se uradi jednostavan motiv na čelu. Kod ženskih osoba tetovaže su mahom bile obilatije nego u muškaraca koji su se zadovoljavali po jednim ornamentom na desnoj ruci nad laktom i križićem na kažiprstu. Kod ženskih osoba obično je bila tetovirana desna strana ruke, pregib, ruka ispod lakta, a često i nad laktom. Također treba istaknuti kako je tetoviranje često produženo i na donju stranu ruke, a katkad tako gusto da se prava boja kože jedva može razabrati. Obično su se obje ruke približno podjednako tetovirale. Prsa su se obično tetovirala nasred grudne kosti (Truhelka, 1894 244-245). Ovaj običaj je bio prisutan među svim slojevima katoličkog puka. Na području Bosne, ali i Slimena, polako nestaje do sredine dvadesetog stoljeća. Učestalost tetoviranja znatno gubi na značaju nakon Drugog svjetskog rata, a zasluga za to pripisuje se komunističkom sustavu bivše države koji je nerado gledao na tetovirane križeve.48 Razlog zašto se tetoviralo na blagdan sv. Josipa leži u činjenici što se ovaj datum povezuje s buđenjem prirode odnosno proljećem. Tetovirale su se djevojčice u dobi od trinaest do šesnaest godina, što znači da su već ulazile u mladenačko doba, tj. razdoblje puberteta. Pretpostavlja se da je ovaj običaj imao svrhu uvođenja osobe u odraslo doba, ali je onda s promjenama vjerskih i kulturnih paradigmi u osmanlijskom razdoblju poprimio vrlo naglašenu

48 Duilo, Dražen. 2016. Sicanje, bocanje: što se skriva iza tetovaža na rukama baka diljem Bosne i Hercegovine,

Dostupno na: https://www.slobodnadalmacija.hr/scena/mozaik/clanak/id/322869/sicanje-bocanje-sto-se-skriva-iza-tetovaza-na-rukama-baka-diljem-bosne-i-hercegovine

 funkciju vjerskog razlikovanja.49 Naime, nakon pada Bosne pod Osmanlije 1463. godine, katoličko stanovništvo našlo se u nezavidnom položaju. Kako su Osmanlije otimali mušku djecu kršćanskih seljaka koja su se činila fizički i psihički sposobnima te ih potom slali u Carigrad na odgoj kako bi postali janičari, katolici su željeli zaštitili svoju djecu i zauvijek ih obilježiti kako bi znali kome pripadaju. Kasnije su Osmanlije običavali iskoristiti pravo prve bračne noći, tj. spavali bi s tek vjenčanom djevojkom prije nego to učini njezin muž. Stoga su katolici obilježavali različitim križićima svoje djevojke na lako vidljivim dijelovima tijela kako bi bile odbojne Osmanlijama te kako bi spriječili prisilno udavanje djevojaka, njihovo odvođenje u roblje i hareme.50 Budući da je tetovaža predstavljala trajno obilježje, ona je prema narodnom shvaćaju smatrana neizbrisivim simbolom katoličanstva u Bosni i Hercegovini (Truhelka, 1894:243).

49 Vecernji.ba. 2017. Tisućljetna tradicija tetoviranja bosanskih Hrvatica, Dostupno na: https://www.vecernji.hr/vijesti/tisucljetna-tradicija-tetoviranja-bosanskih-hrvatica-1158226 (30.30.2018.) 50 Stojanović, Dražen. 2017. Tradicionalno tetoviranje Hrvata katolika u Bosni, Dostupno: http://www.obnova.com.hr/blog/autori/46-tradicionalno-tetoviranje-hrvata-katolika-u-bosni-i-hercegovini (30.3.2018.)

http://zupa-dolac.ba/wp-content/uploads/2018/08/Dva-stoljeća-Slimena-KNJIGA.pdf